woensdag 5 februari 2020

Benut alle ruimte en geef kansen

Het terrein De Asdonck in Beuningen is al jaren een lelijke vlek binnen de gemeente. Gelukkig lijkt er nu een plan te liggen dat de eindstreep kan halen. Helaas is het niet gelukt op dit terrein een goede mix van woningen te realiseren. Er komen dure appartementen, dus helaas niets voor huurders en starters. Dit was natuurlijk wel mogelijk geweest, maar dan had er een keuze gemaakt moeten worden. Een keuze voor extra woningen op dit terrein, waardoor het geheel beter te betalen was.

Meer ruimte voor Beuningen on Ice
Uiteraard is dit alleen mogelijk, wanneer Beuningen on Ice wordt verplaatst naar een alternatieve locatie. Een locatie waar het evenement zich verder kan ontwikkelen zonder last te hebben van omwonenden en geluidsnormen. Je zou zeggen, alleen daarom is verplaatsen misschien al een goed idee. Door het bouwen van woningen op het terrein De Asdonck, waar Beuningen of Ice nu elke twee jaar opgebouwd wordt, zal er straks minder ruimte, letterlijk en figuurlijk, zijn voor dit evenement.

Onvoldoende woningen
Nu is er één partij die zich zorgen maakt over het voortbestaan van het evenement, maar laat dat nu dé club zijn die al jaren het beleid in de gemeente bepaalt. Door het eigen beleid komt dit prachtige evenement in de verdrukking, maar dat laat het graag onbenoemd. Het is duidelijk dat BNenM geen echte keuzes durft te maken en achteraf klaagt over de gevolgen. Zij zijn degene die hebben ingestemd alleen appartementen voor de hogere inkomens te bouwen. Hierdoor is een goede mix van woningen ver te zoeken. Nog steeds zijn er in onze gemeente onvoldoende woningen voor starters en sociale huur. En, een groot deel van het terrein blijft nu braak liggen. Immers, een twee-jaarlijks drukbezocht evenement heeft blijvend ruimte nodig voor bezoekers en geluid.

Toon lef!
Kom op, toon lef en durf de moeilijke keuzes te maken. Laat je niet gijzelen door de coalitiepartners, maar sta voor de inwoners van de gemeente. We hebben woningen nodig, gebruik daarvoor alle opties. We hebben duurzame energie nodig, geen windmolens is geen optie. We hebben goede schoolgebouwen nodig, investeren is nodig. D66 wil doen wat nodig is, doen jullie mee?